قسمت 4-نصب فونت های فارسی در سیستم عامل Raspbian

 

اضافه کردن فونت های زیبای فارسی به سیستم عامل Raspbian

در همه سیستم عامل ها و در محیط های متنی داشتن فونت های متنوع برای نگارش جذابیت خاصی را در نوشته ها ایجاد می کند.

به عنوان مثال در سیستم عامل ویندوز و در نرم افزار Word این امکان وجود دارد که علاوه بر فونت های پیش فرض موجود ،فونت های دلخواه را نیز به آن اضافه نماییم.برای زبان فارسی نیز فونت های بسیار زیبایی وجود دارند که می توان از این فونت ها استفاده نمود.در سیستم عامل ویندوز ساده ترین راه برای انجام این کار کپی کردن فونت ها با پسوند ttf. در پوشه فونت (font) ویندوز می باشد.

در سیستم عامل Raspbian نیز همانند سایر سیستم عامل ها این امکان دیده شده است که بتوان فونت های جدید را به مجموعه فونت های موجود و پیش فرض اضافه نمود.در سیستم عامل Raspbian نیز می توان همان روال مربوط به ویندوز را در پیش گرفت با این تفاوت که قبل از انجام عملیات کپی در یک پوشه ابتدا باید مجوز های لازم (Permissions) را برای آن پوشه ایجاد نمود تا اجازه کپی کردن در پوشه توسط سیستم عامل داده شود.

فونت ها در سیستم عامل RASPBIAN در پوشه زیر قراردارند:

/usr/share/font

در این پوشه در حالت عادی نمی توان فایل را اضافه یا حذف نمود.بنابراین برای ایجاد دسترسی های لازم ابتدا به محیط Terminal در سیستم عامل raspbian می رویم.محیط ترمینال صفحه مشکی رنگی مانند Command Prompt در محیط ویندوز می باشد که می توان دستورات لازم را در آن تایپ و اجرا نمود.نحوه دسترسی یه محیط ترمینال و دستورات مورد نیاز برای دسترسی های لازم در شکل زیر توشیح داده شده است.

sudo chown  –R  pi:pi   /usr/share/font

sudo chmod  –R  777    /usr/share/font

با انجام این کار دسترسی لازم به این پوشه فراهم می شود و می توان فونت ها را در این پوشه کپی نمود.

حال می توان فونت های فارسی را از اینترنت دانلود نموده (البته دقت شود که این فونت ها حتما باید با پسوند TTF. باشند) و سپس در پوشه

usr/share/font

کپی می کنیم.(در صورتی که فایل ها در کامپیوتر دیگر یا موبایل باشند ،برای انتقال فایل ها از یک USB Flash می توان استفاده نمود )

کافیست یکبار سیستم را ریست کنیم.پس از ریست شدن فونت های مورد نظر در دسترس می باشند.با باز کردن نرم افزار LibreOffice می توان با فونت های دلخواه نوشت.در شکل زیر حروف فارسی با فونت B Homa نوشته شده اند .همانطور که از شکل دیده می شود مشکلی با نوشتن حروف گ،چ،پ و ژ وجود ندارد.

امیدوارم مطلب ارایه شده مفید واقع شده باشد.

 

2 دیدگاه برای “قسمت 4-نصب فونت های فارسی در سیستم عامل Raspbian

  1. اشکان گفته:

    سیستم عامل ویندوز هم میشه نصب کرد
    بخوایم بااون کار کنیم بهتر نیس بنظرتون؟
    درمورد محیط ترمینال و اینکه بخوایم چیزی بهش اضافه کنیم فرمولشو یه دور توضیح میفرمایید ممنونم استاد واقعا عالی اموزش میدین

    • admin گفته:

      با سلام و درود
      این مواردی که در این آموزش راجع بهش صحبت شده در مورد سیستم عامل Raspbian که مخصوص برد رزبری پای هست کاربرد داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo