قسمت 3- افزودن زبان فارسی به سیستم عامل Raspbian

 

افزودن زبان فارسی به سیستم عامل Raspbian

همانطور که در آموزش های قبل نیز گفته شد، برد رزبری پای به همراه سیستم عامل Raspbian را می توان به عنوان یک مینی کامپیوتر با امکانات در حد متعارف به کار برد.با استفاده از این مینی کامپیوتر می توان کارهای روزمره مانند مرور کردن صفحات وب،تماشای ویدیو،گوش دادن به موسیقی،تایپ و… را انجام داد.

مشکلی که در ابتدا به نظر می رسد ،نبود صفحه کلید فارسی برای انجام این کارها می باشد.همانند سایر سیستم عامل ها مانند ویندوز و اندروید،این امکان در سیستم عامل raspbian در نظر گرفته شده است که بتوان یک یا چندین زبان را به آن اضافه کرد.در این آموزش قصد داریم زبان فارسی را به سیستم عامل raspbian اضافه نماییم.برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال می کنیم.

در نوار منو(نوار بالای صفحه)، راست کلیک کرده و گزینه Add/Remove Panel Items

در صفحه باز شده کلید Add را فشار داده و در صفحه باز شده گزینه Keyboard layout Handler را انتخاب می کنیم و کلید Add را فشار می دهیم.

پس از انجام این کار آیکون تنظیمات فعلی صفحه کلید در نوار منو و در بالای صفحه ، سمت چپ نشان داده می شود.برای اضافه کردن زبان جدید روی گزینه Preference کلیک کرده و در صفحه باز شده تیک گزینه Keep system layouts را برمی داریم.

 

در همین صفحه و از قسمت سمت چپ گزینه Add را انتخاب کرده و در پنجره باز شده زبان Persian را انتخاب  و کلید OK را فشار می‌دهیم.

تیک گزینه Do not reset existing options را فعال می کنیم.(با انجام این کار بعد از هر بار ریست سخت افزاری و نرم افزاری برد رزبری، این تغییرات از بین نمی روند) .این صفحه را با فشردن کلید ضربدر می بندیم.(با فشردن کلید Close صفحه بسته نمی شود.احتمالا به دلیل باگ نرم افزاری!!! )

برای تغییر بین دو زبان می توانیم به صورت دلخواه کلید ترکیبی مورد نظر را انتخاب نماییم.برای این کار روی گزینه Change Layout Option کلیک کرده و کلید های ترکیبی مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.(در این مثال با فشردن همزمان کلیدهای Shift right+Ctrl right)

خوب…بسیار عالی.زبان فارسی روی سیستم عامل Raspbian نصب شده است و می توان از آن در نرم افزار های مختلف استفاده نمود.به عنوان نمونه ویرایشگر متن libreOffice Writer را از منو شروع (نوار منو و علامت توت فرنگی) باز کرده و می توانیم کار تایپ به دو زبان فارسی و انگلیسی را در آن انجام دهیم.

 

4 دیدگاه برای “قسمت 3- افزودن زبان فارسی به سیستم عامل Raspbian

  1. کاوه گفته:

    با درود
    در ورژن جدید Raspberry pi OS چجوری میشه این کار رو کرد چون دیگه این شکلی نیست من کلی گشتم نتونستم زبان فارسی رو اضافه کنم لطفا راهنمایی کنید

  2. مهدی گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    از مطلب مفید و کاربردی شما بینهایت سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo