قسمت 4-خانواده بردهای آردوینو (مقدماتی و پیشرفته)

آردوينو بردهاي مختلفي را مي‌سازد كه هر يك از اين برد‌ها داراي قابليت‌هاي خاصي مي‌باشند.تعدادي از اين بردها نيز به ‌صورت متن باز مي‌باشند به ‌اين مفهوم كه مي‌توان تغييرات سخت‌افزاري مورد نياز در اين برد‌ها را، با توجه به ‌نياز ايجاد نمود و بردي جديد با قابليت‌هاي جديد ايجاد نمود.

برد‌هاي آردوينو مبتني بر ميكروكنترولر‌هاي AVR، در 4 گروه اصلي طبقه بندي مي‌شوند.شکل زیر  اين گروهها و برد‌هاي موجود در هر يك از اين گروه ها را نشان مي دهد.

بردهای سطح مقدماتی

بردهای سطح مقدماتی آردونیو، بردهایی هستند که ‌برای شروع به ‌کار مناسب می‌باشند. استفاده از این بردها بسیار ساده می‌باشد و با اضافه کردن سنسورها و خروجی‌های متفاوت، کاربر می‌تواند ایده های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را روی این بردهای پایه، ‌پیاده سازی نماید. بردهای UNO، LEONARDO و ESPLORA از جمله بردهای این خانواده می‌باشند که ‌کنترولر اصلی آنها میکروکنترلرهای خانواده AVR می‌باشند.

برد آردوينو UNO

برد Arduino UNO بر مبنای میکروکنترلر ATMEGA328P می‌باشد.این برد دارای 14 پایه‌ورودی – خروجی دیجیتال (که ‌از این 14 پایه، ‌6 پایه می‌تواند به ‌عنوان خروجی PWM مورد استفاده قرار گیرد)، 6 پایه ورودی آنالوگ، کریستال 16 مگاهرتز، اتصال USB، فیش تغذیه، هدر ICSP و یک کلید ریست می‌باشد.

در این برد همه امکانات لازم برای راه اندازی و کار با میکروکنترلر گنجانده شده است. کافیست کابل USB به ‌کامپیوتر متصل شده و یا یک منبع تغذیه خارجی DC از طریق فیش تغذیه به ‌برد متصل شود.UNO در ایتالیایی به ‌معنای ONE می‌باشد و برای نامگذاری اولین نسخه از نرم‌افزار Arduino IDE انتخاب شده است. برد UNO و نسخه 1.0 از نرم‌افزار Arduino IDE نسخه های مرجع آردونیو می‌باشند، که ‌در حال حاضر نسخه های جدیدتر آن نیز بوجود آمده است. برد UNO اولین سری از بردهای USB آردونیو و مدل مرجع برای سایر بردهای آردونیو می‌باشد. جدول زیر مشخصات برد Arduio UNO را نشان می‌دهد.

مشخصات برد Arduio UNO

ميكروكنترولر

ATmega328P
ولتاژ كاري5 ولت
ولتاژ ورودي(حالت به ينه)7-12 ولت
ولتاژ ورودي(حداقل و حداكثر)6 -20 ولت
پايه هاي I/O ديجيتال14 (6 تا از پايه ها مي توانند PWM باشند)
پايه هاي PWM6
پايه هاي ورودي آنالوگ6
جريان DC در هر پايه I/O20 ميلي آمپر
جريان DC در پايه هاي 3/3 ولت50 ميلي آمپر
اندازه حافظه FLASH32 كيلوبايت كه 5/0 كيلوبايت آن به ‌Bootloader اختصاص يافته است
اندازه حافظه SRAM2 كيلو بايت
اندازه حافظه EEPROM1 كيلو بايت
سرعت CLOCK16مگاهرتز
LED_BUILTINپايه 13
طول6/68 ميلي متر
عرض4/53 ميلي متر
وزن25 گرم

برد آردونیو LEONARDO

برد آردونیو LEONARDO، بر مبنای میکروکنترلر ATMEGA32U4 می‌باشد.این برد دارای 20 پایه‌ورودی – خروجی (که ‌از این 20 پایه 7 می‌تواند به ‌عنوان خروجی PWM و 12 پایه می‌تواند به ‌عنوان ورودی آنالوگ مورد استفاده قرار گیرد)، نوسان ساز کریستالی 16 مگا هرتز، اتصال میکرو USB، فیش تغذیه، هدر ICSP و یک کلید ریست می‌باشد. در این برد همه امکانات لازم برای راه اندازی و کار با میکروکنترلر گنجانده شده است. برای استفاده کافیست کابل USB به ‌کامپیوتر متصل شده، يا یک منبع تغذیه DCخارجی يا یک باتری، به ‌فیش تغذیه متصل گردد.تفاوت اصلی برد آردونیو LEONARDO نسبت به ‌بردهای قبلی آردونیو استفاده از میکروکنترلر ATMEGA32U4 است.این میکروکنترلر دارای پورت ارتباط USB داخلی بوده، که ‌سبب حذف پردازندة ثانویه (ATMEGA16U2 در بردهای UNO) که ‌نقش پل ارتباط USB را داشتند، می‌شود.استفاده از این میکروکنترلر در برد آردونیو LEONARDO سبب می‌شود ، ‌علاوه بر اینکه ‌این برد نقش پورت COM مجازی را داشته باشد، از دید کامپیوتر به ‌صورت موس یا صفحه کلید دیده می‌شود. جدول زیر مشخصات  برد آردونیو LEONARDO را نشان می‌دهد.

مشخصات برد LEONARDO

ميكروكنترولرATmega32u4
ولتاژ كاري5 ولت
ولتاژ ورودي(حالت به ينه)7-12 ولت
ولتاژ ورودي(حداقل و حداكثر)6 -20 ولت
پايه هاي I/O ديجيتال20 (7 تا از پايه ها مي توانند PWM باشند)
پايه هاي PWM7
پايه هاي ورودي آنالوگ12
جريان DC در هر پايه I/O40 ميلي آمپر
جريان DC در پايه هاي 3/3 ولت50 ميلي آمپر
اندازه حافظه FLASH32 كيلوبايت كه 4 كيلوبايت آن به ‌Bootloader اختصاص يافته است
اندازه حافظه SRAM5/2 كيلو بايت
اندازه حافظه EEPROM1 كيلو بايت
سرعت CLOCK16مگاهرتز
طول6/68 ميلي متر
عرض3/53 ميلي متر
وزن20 گرم

برد آردونیو ESPLORA

ایدة اصلی ساخت برد آردونیو ESPLORA، از آردونیو LEONARDO گرفته شده است. تفاوت اصلی برد آردونیو ESPLORA نسبت به ‌آردونیوهای قبلی، استفاده از تعداد زیادی سنسور می‌باشد كه روي اين برد نصب شده است. این برد برای افرادی طراحی شده است که ‌قصد استفاده از بردهای آردونیو، به صورت کاربردی را دارند و علاقه چندانی برای ورود به ‌قسمت‌های سخت‌افزاري برد مانند چگونگی نصب یک کلید به ‌عنوان ورودی و مدار الکترونیکی مرتبط به ‌آن را ندارند.

برد آردونیو ESPLORA

 

برد ESPLORA دارای خروجی‌های صدا و نور، چندین سنسور ورودی شامل، Joystick، لغزنده [1]، سنسور دما، شتاب سنج، میکروفون و یک سنسور نور می‌باشد. علاوه بر موارد گفته شده، می‌توان امکانات موجود در برد را با کانکتورهای ورودی و خروجی توسعه داد. همچنین در این برد یک سوکت برای نمایشگر TFTLCD در نظر گرفته شده است.

همانند برد آردونیو LEONARDO، ESPLORA نیز از یک میکروکنترلر ATMEGA32U4 به ‌عنوان کنترولر اصلی استفاده می‌کند. برد دارای کریستال 16 مگاهرتز و اتصال میکرو USB است که ‌نقش USB client را برای کامپیوتر ایفا می‌کند.

در این برد همه امکانات لازم برای راه اندازی و کار با میکروکنترلر در نظر گرفته شده است. برای استفاده کافیست برد از طریق یک کابل USB به ‌کامپیوتر متصل شود.

ESPLORA دارای ارتباط USB داخلی می‌باشد. از دید کامپیوتری كه به ‌این برد متصل شده است، این برد می‌تواند به صورت یک موس یا صفحه کلید دیده شود. همچنین این برد می‌تواند نقش یک پورت COM مجازی را داشته باشد.

بردهای پیشرفته آردونیو

در بردهای پیشرفته آردونیو، امکانات بیشتری برای کار با ورودی و خروجی‌ها در نظر گرفته شده است. با استفاده از این بردها می‌توان پروژه های پیشرفته تری را انجام داد. اکثر بردهای موجود در این خانواده بر مبنای هسته پردازنده ARM بوده، که ‌دارای سرعت بالایی در اجرای دستورات می‌باشند. بردهای این خانواده که ‌از میکروکنترلرهای AVR به ‌عنوان کنترل کنندة اصلی استفاده می‌کنند، عبارتند از MEGA و MEGAADK

برد آردونیو MEGA2560

برد آردونیو MEGA2560 بر مبنای میکروکنترلر ATMEGA2560 می‌باشد.این برد دارای 54 ورودی-خروجی (که ‌از این 54 پایه، 15 پایه می‌تواند به ‌عنوان خروجی PWM مورد استفاده قرار گیرد)، 16 ورودی آنالوگ، 4 پورت سریال سخت‌افزاری، نوسان ساز کریستالی 16 مگا هرتز، اتصال USB، فیش تغذیه، هدر ICSP و یک کلید ریست می‌باشد. در این برد، همه امکانات لازم برای راه اندازی و کار با میکروکنترلر گنجانده شده است. برای شروع به ‌کار با برد، کافیست آنرا از طریق یک کابل USB به ‌کامپیوتر یا از طریق فیش تغذیه به ‌یک مبدل AC به ‌DC یا باتری متصل کنیم. برد آردونیو MEGA 2560 جایگزین برد MEGA می‌باشد.

برد آردونیو MEGA2560

مشخصات برد MEGA2560

ميكروكنترولرATMEGA2560
ولتاژ كاري5 ولت
ولتاژ ورودي(حالت به ينه)7-12 ولت
ولتاژ ورودي(حداقل و حداكثر)6 -20 ولت
پايه هاي I/O ديجيتال54 (15 تا از پايه ها مي توانند PWM باشند)
پايه هاي ورودي آنالوگ16
جريان DC در هر پايه I/O20ميلي آمپر
جريان DC در پايه هاي 3/3 ولت50 ميلي آمپر
اندازه حافظه FLASH256 كيلوبايت كه 8 كيلوبايت آن به ‌Bootloader اختصاص يافته است
اندازه حافظه SRAM8 كيلو بايت
اندازه حافظه EEPROM4 كيلو بايت
سرعت CLOCK16مگاهرتز
طول101/52 ميلي متر
عرض53/3ميلي متر
وزن37 گرم

 برد آردونیو MEGA ADK

برد آردونیو MEGA ADK، بر مبنای میکروکنترلر ATMEGA2560 می‌باشد.این برد دارای USB HOST بر مبنای آی سی MAX3421e برای اتصال به ‌تلفن همراه یا سیستم عامل اندروید می‌باشد.این برد دارای 54 پایه‌ورودی – خروجی (که ‌از این 54 پایه، 15 پایه می‌تواند به ‌عنوان خروجی PWM مورد استفاده قرار گیرد)، 16 ورودی آنالوگ، 4 پورت سریال سخت‌افزاری، نوسان ساز کریستالی 16 مگا هرتز، اتصال USB، فیش تغذیه، هدر ICSP و یک کلید ریست می‌باشد.

برد آردونیو MEGA ADK بر مبنای برد MEGA2560 می‌باشد.مشابه ‌با برد MEGA2560 و UNO، این برد نیز دارای یک میکروکنترلر ATMEGA8U2 می‌باشدکه ‌به ‌عنوان یک مبدل USB به ‌سریال عمل می‌کند.

جدول ‏3-4. مشخصات برد MEGA ADK

ميكروكنترولرATMEGA2560
ولتاژ كاري5 ولت
ولتاژ ورودي(حالت به ينه)7-12 ولت
ولتاژ ورودي(حداقل و حداكثر)6 -20 ولت
پايه هاي I/O ديجيتال54 (15 تا از پايه ها مي توانند PWM باشند)
پايه هاي ورودي آنالوگ16
جريان DC در هر پايه I/O40ميلي آمپر
جريان DC در پايه هاي 3/3 ولت50 ميلي آمپر
اندازه حافظه FLASH256 كيلوبايت كه 8 كيلوبايت آن به ‌Bootloader اختصاص يافته است
اندازه حافظه SRAM8 كيلو بايت
اندازه حافظه EEPROM4 كيلو بايت
سرعت CLOCK16مگاهرتز
آی سی USB HOSTMAX3421E
طول52/101 ميلي متر
عرض3/53 ميلي متر

 

[1] Slider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo